2015. október 24. 23:05 - Szeghy Szabina

Fánk

Az a fránya fánk.. főző-sütőkarrierem egyik nagy buktatója..volt! Remegő kézzel fogtam hozzá harmadszorra, mert kettőből kétszer már borzalmas lett, egyszer szabályosan az ehetetlen kategóriába tartozott, másodszorra pedig bukta íze lett..sebaj, ma sikerült megcsinálnom :) Következőleg még egy dolgon finomítanom kell, a másodszori kelesztésnél már csak 10 percet kell hagyni tovább kelni úgy, hogy kb a kétszeresére nőjön.. én hagytam neki 20 percet, mert ezt írta a recept, másfélszeresére nőtt, finom lett, csak kicsit lapos :)

Hozzávalók: 15 db 7 cm átmérőjű fánkhoz

  • 500 g liszt
  • 2,5 dkg friss, vagy 7 g porélesztő
  • 2,5 dl tej
  • 0,5 dl ásványvíz
  • 1 tojás (sárgáját fehérjét külön)
  • 2 ek kristálycukor (ebből egy az élesztő felfuttatásához)
  • 3 ek vaj
  • 1 tk só

Recept:

  1. ha nyers élesztőd van: A tejet meglangyosítjuk, belemorzsoljuk a nyers élesztőt, és belerakjuk a 2 ek cukrot. Hagyjuk, had fusson fel, addig összekeverjük a vajat, a tojássárgáját, sót, ásványvizet és felverjük a tojásfehérjét. Ha felfutott az élesztő, akkor beleöntjük a lisztet, meg az összekevert maradék hozzávalókat, majd óvatosan beleforgatjuk a tojásfehérjét. Összedolgozzuk a tésztát, én a kezemmel szoktam begyúrni az egészet, de akinek rendelkezésre állnak különböző hiper szuper ám szerintem egész felesleges dagasztó, gyúró és mindenféle gépek, csinálja azzal :)
  2. ha porélesztőd van: a dolgod nagyon egyszerű.. mérd ki a fél kiló liszetet, öntsd bele az élesztőt keverd el, majd jöhet a többi hozzávaló, és a felvert tojásfehérje, aztán jöhet a gyúrás :) 

Én a fánkot is hűtős, hidegkelesztéssel készítettem, de tudom, ezrek óczkodnak ettől, szóval nyugodtan csináljátok meleg helyen, ahogy szoktátok. Ha megkelt a kétszeresére, akkor ujjnyi vastagra nyújtjuk (férfi ujjnyira, vastagabb legyen! :D), majd kiszaggatjuk a fánkjainkat tetszőleges méretűre, és egy söröspoharat használtam a Párom nagyon nem örömére :D letakarva hagyjuk még őket 10 percig kelni, de azért folyamatosan nézzük őket, meg hamarabb is túlkelhet! ne legyen túl puha a tésztája!

Olajat forrósítunk, de ne tűzforróra, a 6 fokozatos sütőlapunkon én a 4. fokozatot használom ilyenkor, ha ez segít. A fedővel való hókuszpókuszt nem sikerült még elsajátítanom, nekem fedő nélkül sült mindegyik fánkom úgy, hogy a fánkoknak először azt a felét tettem bele az olajba, ami nem a nyújtódeszkán feküdt.. én folyamatosan forgattam őket, hogy megsüljenek gyorsan egyenletesen, de ne barnuljanak meg, és egy picit benyomtam a közepét :)

Tipp: ne kelesszük túl a tésztát se először, se másodszorra, érdemes folyamatosan figyelni.. én hűtőben kelesztem ugye egy éjszakán át, szóval nekem csak a második kelesztésre kell figyelni ;a könnyebb tésztánk érdekében van benne a receptben a felvert tojásfehérje és a szóda :)

Nálam ez lett a tuti bevált recept, egészségetekre, képek a galériában :)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://osszeforrva.blog.hu/api/trackback/id/tr188018723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása